Wintervoorraad: wecken, zouten en drogen

26 september 2015 — 27 februari 2016

De tentoonstelling Wintervoorraad: wecken, zouten en drogen gaat zaterdag 26 september van start in museum Het Voorhuis te Bleskensgraaf en loopt tot en met 27 februari 2016.

De tentoonstelling Wintervoorraad: wecken, zouten en drogen is zaterdag 26 september van start gegaan in museum Het Voorhuis te Bleskensgraaf en loopt tot en met 27 februari 2016. De tentoonstelling geeft een beeld hoe men vroeger voedsel conserveerde en het nieuwe wecken.expositie wintervoorraad

Geen diepvries, geen koelkast, geen supermarkt om de hoek. In het begin van de twintigste eeuw was het een hele opgave om op het platteland een goede wintervoorraad aan te leggen. De huisvrouw moest zorgen voor een volledige voedselvoorraad voor een lange periode. Veelal was het zo dat men het hele jaar van het eigen erf at: uit de groentetuin, het aardappelveldje, de boomgaard en de stal.

Wintervoorraad 3De geglazuurde Keulse pot, de glazen weckpot, zouten, drogen, inleggen in zuur, sterk water, waterglas en alcohol waren de mogelijkheden om voedsel te conserveren. De huisslacht en het bewaren van vlees en vleesproducten nam een belangrijke plaats in. Behalve het vlees in karnemelk, zure melk of azijn zetten, of drogen en zouten kwamen er begin twintigste eeuw twee nieuwe methoden bij: het onder vet zetten en wecken.

Wintervoorraad 1Groenten, vlees en fruit werden geweckt; van fruit maakte men ook sap of jam. Appels en peren werden op een droge, koele plaats bewaard en regelmatig gekeerd. Appels werden ook wel gedroogd. De winteraardappelen werden opgeslagen in een kist of op kranten in een koele en droge ruimte. Bieten, koolraap, winterwortels, pastinaak, schorseneren werden in zand bewaard of ingekuild. Kool werd opgehangen aan de stronk. Gedroogde producten: bonen, erwten en kruiden werden opgeslagen in tonnetjes, trommels en potten. Het inmaken in zout werd in het algemeen veel toegepast. Andijvie, kool, sperzie- en snijbonen werden hiervoor het meest gebruikt. Nadeel hiervan is dat er geen voedingsstof meer inzit. Eieren werden ingelegd in kalkwater of waterglas.

Wintervoorraad 4Vroeger aten de mensen vaak eentonig. Het ergste was het vitaminetekort door gebrek aan verse groenten en fruit. De weckketel en later de diepvries brachten hier verandering in.

Wecken is een vorm van conserveren die tot in de jaren zestig van de vorige eeuw heel gebruikelijk was om verse groente, fruit en vlees lang te kunnen bewaren. Wecken is weer helemaal trendy.

De lezing en proeverij (15 oktober) over dit onderwerp belooft heel interessant te worden; over te houden workshops ontvangt u in een volgende nieuwsbrief informatie.