Ga naar de inhoud

Museum Het Voorhuis is ondergebracht in het woongedeelte van een verplaatste monumentale Alblasserwaardse boerderij. Delen van deze boerderij stammen uit de zeventiende eeuw, met enkele elementen die duiden op een laat middeleeuwse oorsprong. Veel authentieke details uit verschillende perioden zijn bewaard gebleven.

In Het Voorhuis maakt u kennis met de cultuurhistorie van de streek. Te zien zijn in de middenkamer een reconstructie van een unieke schouwlijst uit de zeventiende eeuw, een negentiende-eeuwse opkamer, een keuken uit de jaren 50 van de vorige eeuw, de kelders en de Oomskamer. Dit vertrek is ingericht met boeken, tekeningen/schilderijen en meubels van de streekschrijver J.W. (Jo)Ooms.

Geschiedenis

De met sloop bedreigde boerderij heeft tot december 2004 aan de Gijbelandsedijk in Brandwijk gestaan. Lees alles over de geschiedenis van boerderij, de archeologische vondsten en de verplaatsing naar Bleskensgraaf.

Bezoek het museum

U bent van harte welkom om het museum te bezoeken! Op de volgende pagina’s vindt u alles wat u moet weten voor uw bezoek.

Entree, openingstijden en adres

Groepsbezoeken