Religieuze tekeningen, Kerstboeken en Kerstverhalen

08 december 2018 — 26 januari 2019

In de Oomskamer in museum Het Voorhuis is de expositie Religieuze tekeningen, Kerstboeken en Kerstverhalen te zien tot en met 26 januari 2019.
Johannes Willem ( Jo ) Ooms is door verschillende kunstenaars beïnvloed. Zo werd hij op het gebied van het schilderen tijdens zijn periode dat hij in Soest woonde o.a. beïnvloed door zijn beroemde buurman Johan Herman Isings. Dit is zichtbaar bij de religieuze pentekeningen die tentoongesteld worden.

Jo Ooms heeft naast de vele streekromans die hij heeft geschreven ook veel kerstboeken zelf geschreven of heeft aan het samenstellen van kerstboeken zijn bijdrage geleverd.
Enkele titels van zijn ( jeugd- ) boeken werden als geschenk bij het verlaten van de zondagsschool aan de kinderen meegegeven.

Naast het schrijven van kerstboeken heeft Ooms ook heel veel losse kerstverhalen geschreven. Deze werden in christelijke tijdschriften gepubliceerd. Bekende bladen waren destijds o.a. : De Spiegel; Kind en Evangelie; Centraal Weekblad; De Soldatenkrant, etc. Ook in de diverse kerkbodes zijn kerstverhalen van Ooms opgenomen.